Overslaan en naar de inhoud gaan

4 gouden regels om je website te optimaliseren

blog-website-optimaliseren
dinsdag 02 oktober 2018

In de blog “Daarom is je website zo belangrijk voor je bedrijf" kon je al lezen waarom een goed gestructureerde website zeer belangrijk is.

In deze blog bespreek ik vier gouden regels waar je zeker rekening mee moet houden als je de doelstellingen op je website wilt optimaliseren.

Begin bij het begin

Vooraleer je start met het bouwen van een website of met de online en offline promotie, begin je met een sterk gefundeerd strategische communicatiemarketingplan of stel je jezelf enkele fundamentele vragen zoals “wie is de klant” en “wat is zijn/haar behoefte”? Lees hier alles over het belang en inhoud van een goed strategische communicatiemarketingplan.

Net zoals je ervoor zorgt dat je huis op stevige fundering staat, zo ook zijn er bij het bouwen van een website enkele belangrijke punten die eerst bepaald moeten worden.

1. Zorg voor een optimale structuur van de site

Weet je wie je doelgroep is en hoe ze denken? Met andere woorden, ken je je persona’s? Dan weet je ook perfect wat de noden zijn van je doelgroep, hoe zij denken en wat hun doelstellingen zijn.

Al die belangrijke informatie moet ook op de site terugkomen in de vorm van een optimale structuur. Daarbij rekening houdend met de User Experience en de eigenlijke doelstelling van je website. Als je bijvoorbeeld online producten wilt verkopen, ga je ervoor zorgen dat surfers zo snel mogelijk het juiste product vinden en dat ze zo vlot mogelijk kunnen afrekenen. Andere informatie moet dan meer op de achtergrond staan. Als je niet online kunt/wilt verkopen, dan zorg je ervoor dat je de mensen zo intuïtief mogelijk naar een dealerlocator of een contactpagina worden geleid.

Zorg dat alle gerelateerde topics logisch en snel te vinden zijn. Bezoekers steken geen tijd in het uitzoeken waar alle informatie staat. Een vaak voorkomende valkuil is dat bedrijven proberen alles op hun website te plaatsen. Dat resulteert veel te vaak in een brei aan teveel pagina’s, met nog meer titels en subtitels. Voor websites geldt ook het principe van “less is more”. Als mensen door de bomen het bos niet meer zien, haken ze direct af. Bundel daarom alle info of zorg voor call to actions die de bezoeker verder begeleiden naar interessante info zoals een blogartikel of een e-book.

Zorg voor een goede mix tussen tekst en afbeeldingen/video’s. Wat lees jij het liefst? Ellenlange teksten of een pagina waar teksten worden afgewisseld met afbeeldingen, quotes, etc.? Als je zelf voor de tweede optie zou kiezen, waarom zou je dan denken dat andere mensen wel voor de eerste optie gaan?

2.   Zorg voor de juiste content voor je doelgroep

Net zoals de structuur belangrijk is, moet de “beleving” van je website helemaal afgestemd zijn op je doelgroep. Hoe rationeel een mens ook denkt, ze reageren of beslissen vaak op basis van emotionele gevoelens. Daarom zijn saaie teksten en afbeeldingen een afknapper!

“De beleving” van een website bestaat uit een synergie tussen de juiste teksten en de juiste afbeeldingen.

Belangrijk is dat een goede tekst zo boeiend mogelijk geschreven is (storytelling) en die zo dicht mogelijk aanleunt bij je doelgroep.

Als je bijvoorbeeld als autofabrikant weet dat je doelgroep “veiligheid en familie” belangrijk vindt, dan gaat je hoofdboodschap niet “aantal PK, sportief of uitdaging” zijn. Denk maar aan het verschil in storytelling tussen Volvo en BMW.

Visuals (inclusief video’s) moeten je doelgroep direct in vervoering kunnen brengen. Met saaie productfoto’s ga je er niet geraken. Zo zal Volvo veel sneller beelden gebruiken met families in omgevingen die je met andere mensen moet delen (zonsondergang, het strand, bos, etc.) terwijl BMW voluit gaat voor de rijervaring en de prachtige, bochtige wegen. Modemerken laten ook geen saaie foto’s zien van hun kledij. Ze besteden veel aandacht aan het juiste model in de juiste omgeving. Waarom? De koper moet zich kunnen identificeren.

3.   Zorg voor een duidelijke en volledige Homepage

Uit ervaring weet ik dat dit nog wel eens over het hoofd wordt gezien. “We hebben toch een homepage met een mooie banner en leuke teksten!” Maar een homepage is meer dan een leuke ontvangstpagina.

Hieronder enkele basics:

  • Een goede homepage zorgt ervoor dat je doelgroep weet dat ze juist zitten. Klinkt logisch, maar ik heb al vaker gezien dat bezoekers gedesoriënteerd geraken omdat er essentiële info mist.
  • De homepagina moet consistent zijn met -en perfect aansluiten op- alle externe uitingen zoals promoties, positionering, etc. Maar al te vaak kom je leuke campagnes tegen waarin een website vermeld staat. Je gaat naar de website om jammer genoeg te ontdekken dat er niets vermeld staat over die campagne. Natuurlijk ga je niet de hele website afschuimen in de hoop dat je toevallig op de campagnepagina uitkomt. Dat is een killer voor elke campagne die geld heeft gekost!

4. Zorg voor voldoende touchpoints en Call to Actions

Bij het uittekenen van de website moeten er voldoende touchpoints en call to actions geïntegreerd worden.

Een touchpoint betekent eigenlijk “een mogelijkheid om in contact te treden met je bezoeker”. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn call to actions (CTA’s). Die zorgen ervoor dat je mensen “stuurt” om een bepaalde actie te doen.

Er kunnen verschillende doelstellingen voor CTA’s zijn:

  • Het verkrijgen van emailadressen. Voor veel bedrijven is het verzamelen van emailadressen een prioriteit omdat ze bijvoorbeeld niets op de site verkopen. Een emailadres stelt je in staat om in contact te treden met die persoon. Je kan de mensen sturen naar een contactformulier of een registratieformulier voor een wedstrijd, een e-book, etc.
  • Het doorlinken naar andere relevante en interessante informatie zoals een andere productpagina, blogartikel, etc. Webshops zullen je bijvoorbeeld doorsturen naar “gerelateerde producten” terwijl informatieve websites je nog meer info over een bepaald onderwerp zullen meegeven.

Ook voor het maken van CTA’s moet je enkele principes in acht nemen om ervoor te zorgen dat ze effectief zijn. Zo moet er nagedacht worden over de tone of voice, de visual en de plaats op je site.

Wil je een analyse van je website? Dat kan! Neem contact met ons op.

Artikel delen